Dalam kesibukan mencari ilmu, memberi Kursus Intensif Haji dijemput pula memenuhi slot Kursus Pemantapan Rohani bagi Sekolah Titi Serong, Parit Buntar. Nak ditolak orang mengharap. Sedang ketika itu tidak menang tangan rasanya mengurus urusan kehidupan. Tajuk memang mudah tapi tiada bahan. Menambah berat untuk dipikul bakal audien saya murid Tahun 6 sekolah Rendah Titi Serong. Saya bukanlah orang yang mahir berkomunikasi dengan murid sekolah rendah. Saya bekas guru di Sekolah Abu Bakar al-Bakir. Suatu ketika dulu mendapat jemputan begini akan saya tolak dengan alasan saya: “...memang saya tak pandai berkomunikasi dengan audien murid sekolah rendah. Saya bimbang apa yang saya sampaikan tidak mencapai ke sasaran. Mohon cari orang lain dahulu. Kalau tak ada baru saya turun....” Namun kali ini tidak mampu lagi saya tolak kerana yang menjemput adalah bekas murid saya di Sekolah Abu Bakar Al-Bakir. Hari ini dia kawan, dia sahabat dan guru saya juga. Ada kalanya saya melihat diri saya ada dalam dirinya. Apa yang ada dalam pemikirannya ada dalam minda saya. Perangai kami macam dua kali lima pulak. Ketegasannya juga saling tak tumpah. Itulah Ustazah Nurul Husna Abdul Rahim.
Hari ini 4 Jun 2014, berbekalkan pengalaman sebagai pensyarah di Institut Pendidikan Guru, Kampus Ipoh saya beranikan diri untuk turun. Saya hanya memikirkan saya perlu turun dengan praktikal bukan lagi teori. Dalam minda saya hanya berazam untuk saya perturunkan teori dan amali secara serentak dan pantas. Akibat asakkan minda yang sarat untuk mencapai amali yang terbaik dan mantap kepada anak-anak yang masih rebung, pengalaman pula belum ada, menjadikan  saya lelah sendiri. Usai majlis, saya pulang dengan pemanduan yang cukup perlahan. Baru terasa hilang segala tenaga. Tadinya bertenaga, kini terkulai tak bermaya. Sesi hanya dua jam, namun penat tidak terungkap dengan kata-kata. Tambahan pula sebelah paginya Kursus Intensif Haji kepada bakal tetamu Allah. Slide hanya disediakan dalam tempoh beberapa hari.
Alhamdulillah ...syukur. Ketika hari menginjak senja saya mendapat berita dari Ustazah Nurul Husna. Bagaikan terbayar rasanya, lelah yang di siang hari. Dia memaklumkan salah seorang murid sudah tidak sabar untuk solat hajat, sedang hari belum lagi maghrib. Menambah riang hati apabila malam ini pula saya membaca tulisan seorang murid untuk menjadi seorang professor dalam senarai hajatnya untuk dipersembahkan dalam “ceritanya kepada Allah” dalam solat hajatnya nanti.


 
 
 

0 Responses to "Menabur Ilmu, Menghapus Ikut-ikutan"

Catat Ulasan

  • Salam Pertemuan




    Pembaca yang budiman,




    Mengisi ruang kecanggihan teknologi ICT, media ini sebagai penghubung di antara saya dan anda. Idea yang dipaparkan memang pendek isi maknanya. Pengisian yang diketengahkan untuk direnung dan difikir agar bersama kita celik akal. Sekadar untuk didik diri sendiri dan mengasah bakat dalam penulisan, selagi nafas boleh lagi dihela.




    "Kerja ke depan, Muhasabah ke Belakang"




    Sekian,



    Salam hormat dari saya




    Ai'sah Abol


    Blog Archive

    Pelawat

    blog counter free counters