Muamalah dalam bahasa mudah ialah tatacara atau peraturan dalam perhubungan manusia sesama manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing yang berlandaskan syariat Allah SWT yang melibatkan bidang ekonomi dan sosial Islam .
Jual beli perkhidmatan daripada seorang rakan, membeli barangan daripada seorang sahabat, membeli harta  daripada seorang kenalan atau dari seorang yang tidak dikenali atau daripaada pemaju, asasnya adalah sama. Dalam transaksi muamalah perkhidmatan, barangan atau sebagainya amanah adalah tonggak utama. Seorang lelaki agong yang namanya Muhammad bin Abdullah pernah berpesan bahawa, penjual yang jujur akan berada di dalam syurga .

Diriwayatkan hadith dari Abi Hamzah hadith dari hasan hadith dari Abi Said hadith dari Nabi      SAW bersabda: ‘Seorang pedagang (atau peniaga atau penjual atau ahli perniagaan) yang           jujur (yakni, tidak menipu) dan orang yang dipercayai (yakni, mengikuti setiap amanah al-Quran dan al-Sunnah dalam berdagang atau berniaga) akan bersama-sama dgn para nabi dan para siddiqin orang yg benar dan jujur) dan orang-orang yg mati syahid (di akhirat                 kelak).’ [Hadith al-Termidzi, Kitab Dagangan]   

 Lelaki agong itu, yang juga bergelar rasul terakhir, pernah menegur penjual supaya tidak mencampurkan yang elok dengan yang kurang elok.
Pada suatu hari Rasulullah SAW pernah melalui seorang laki-laki yang sedang menjual makanan (biji-bijian). Baginda sangat mengaguminya, kemudian memasukkan tangannya ke dalam tempat makanan itu, apabila dilihatnya makanan itu nampak basah, maka bertanyalah beliau: Apa yang dilakukan oleh pemilik makanan ini? Ia menjawab: Kena hujan. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:
 
“Mengapa tidak kamu letakkan yang basah itu di atas, supaya orang lain mengetahuinya?! Sesiapa yang menipu , bukanlah (mereka) dari golongan kami (Islam)” (Riwayat Muslim, 1/99)

Dalam muamalah kita dilarang mengambil keuntungan yang tidak patuh Syariah. Untung atas angin lagilah dilarang.
Kesemua itu adalah konsep dan teori yang kita mesti faham dan hafaz serta perlu dilaksanakan dalam kehidupan hingga berakhir nafas dihela. Harta dan kekayaan adalah kurniaan Pencipta. Begitu juga miskin dan kaya, ianya adalah ujian daripada Allah SWT. Semua orang yang beriman akan diuji... Justeru, ilmu adalah bekal terbaik dalam menghadapi masalah untuk ditangani.
Bagaimana jika kita ditipu dalam transaksi muamalah tersebut. Pada siapa kita hendak mengadu? Bagaimana hendak menuntut hak semula? Cukupkah hanya dengan memaafkan? Tegakah kita hanya dengan penindasan yang kita terima? Ikhlaskah hati dengan kerugian yang ditanggung. Redupkah pandangan mata jika barangan yang dibeli hanya mampu menjadi barangan perhiasan tanpa boleh diguna? Saban hari menjadi renungan mata. Senangkah hati rumah yang dibina tiris bila hujan?  Cat rumah belum setahun sudah lekang? Kereta baru dibeli, tetapi gear boxnya sudah memberontak bunyinya?
Hati kuat memupuk  ikhlas.  Namun mulut manusia tiada syarikat yang mahu mengeluarkan insuran. Dua bibir tetap bertaut menjaja kemarahan. Nasihat saya, serlahkanlah kemarahan dengan tindakan. Tribunal Pengguna sedia membantu dengan slogannya: “Kuasa Pengguna: 1 Pengguna ! suara” Dalam masa yang sama mohon dan munajat kepada Allah: Ya Allah kalau sudah ramai orang yang ditipu, jadikanlah aku orang yang terakhir dikhianati, kasihanilah orang-orang yang pernah mereka aniaya, cukuplah Ya Allah… Ya Allah… Suarakan juga juga hasrta hati kepada Allah; Ya Allah, mudahkanlah Presiden membuat keputusan untuk ku, agar tuntutan yang dikemukakan adalah tuntutan yang halal dan engkau redha.  Raihlah kasih Allah dengan tangisan.
Berat hati meletakkan diri sebagai yang menuntut dalam perbicaraan di Tribunal Pengguna . Lebih berat lagi terpaksa memperjuangkan nasib diri sendiri tanpa diwakili oleh peguam. Mudah perkataan; sendiri jadi peguam kepada diri sendiri. Bertambah siksa terpaksa menuntut kepada penentang yang juga adalah kawan rapat yang tersenarai dalam orang yang rapat dengan kita. Tersiksa perasaan!!! Benar-benar tersepit. Antara hak dan sahabat. Hanya Allah yang tahu; bukan marah kepada sahabat tetapi benci kepada perbuatan. Tambah nyilu hati apabila penentang hanyalah alat dan kuda tunggangan kepada yang memberi perkhidmatan. 
Dari perbicaraan pertama hingga selesai, pelbagai kes tuntutan dalam perbicaraan Tribunal Pengguna. Dari kes gores dan menang yang memberi barangan yang tidak berkualiti, rakyat Bangladesh yang menuntut kepada rakyat Malaysia yang memberi tiket pergi sahaja tetapi mungkir  memberi tiket kembali ke Malaysia,  hinggalah kepada tuntutan terhadap syarikat gergasi dan ternama  yang mengeluarkan kereta sebagai penentang (kena tuntut), semuanya menjadi halwa telinga. Teruja saya bahawa betapa saya boleh mendapat perlindungan dan menuntut hak kembali jika ditipu melalui Tribunal Pengguna.
Syarat untuk menang kes amat mudah. Baca, teliti dan patuhi tatacara tuntutan tribunal tanpa gagal. Tuntutan mesti jelas. Pembuktian mesti kukuh. Transaksi berlaku. Bukti seperti, resit-resit transaksi mesti dikemukakan. Tarikh urusan mesti ada catatanya. Allah SWT telah berpesan kepada kita dalam surah al-Baqarah ayat 282, supaya dicatat jika berhutang.
Kalau berhutang mesti dicatat, bererti segala resit pembelian barangan hendaklah disimpan. Biar berapapun harga barangan atau perkhidmatan yang dibayar. Resit atau apa juga bahan transaksi tersebut akan berfungsi sebagai bukti dalam perbicaraan. Kita Cuma perlu simpan dalam fail pembelian barangan di rumah.
Apabila Presiden Tribunal Pengguna, telah mengeluarkan perintah setelah perbicaraan, bererti hukuman berjalan dalam tempoh 14 hari. Award yang dikeluarkan melayakkan penentang diseret ke penjara dan denda jika engkar sebagaimana yang termaktub dalam Akta Perlindungan Pengguna (APP) 1999.
Semoga tulisan ini memberi manfaat  kepada semua orang. Sama-sama kita dalam  apa juga urusan, meletakkan Allah dihadapan. Sentiasalah mencari Allah, di mana-mana.

 

 

 


0 Responses to "Antara sahabat dan menuntut hak "

Catat Ulasan

  • Salam Pertemuan




    Pembaca yang budiman,




    Mengisi ruang kecanggihan teknologi ICT, media ini sebagai penghubung di antara saya dan anda. Idea yang dipaparkan memang pendek isi maknanya. Pengisian yang diketengahkan untuk direnung dan difikir agar bersama kita celik akal. Sekadar untuk didik diri sendiri dan mengasah bakat dalam penulisan, selagi nafas boleh lagi dihela.




    "Kerja ke depan, Muhasabah ke Belakang"




    Sekian,



    Salam hormat dari saya




    Ai'sah Abol


    Blog Archive

    Pelawat

    blog counter free counters